(word) فایل ورد تحقیق رابطه رایانه ای سازی کردن با عملکرد بازاریابی

nx

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

nx دارای 139 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد nx کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه nx

فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه    
1-2- بیان مسئله    
1-3- اهمیت موضوع    
1-4- هدفهای پژوهش    
1-4-1- هدفهای اصلی    
1-4-2- هدفهای فرعی    
1-5- فرضیه ها    
1-6- تبیین و اندازه گیری متغیرهای پژوهش    
1-6-1- متغیر(های) وابسته    
1-6-2 – متغیر(های) مستقل    
1-7- چارچوب نظری تحقیق    
1-8- بیان فرضیه ها    
1-8-1- فرضیه اصلی    
1-8-2- فرضیه های فرعی    
1-9- تعریف عملیاتی واژگان    
1-10- خلاصه فصل     
فصل دوم:  ادبیات،  مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه    
2-2- مبانی نظری تحقیق    
بخش اول:  رایانه ای سازی کردن    
2-2-1- رایانه ای سازی    
2-2-2- تاریخچه فناوری اطلاعات    
2-2-3- عصر اطلاعات     
2-2-3-1- اطلاعات    
2-2-3-2- ویژگی های اطلاعات مناسب و مربوط    
2-2-3-3- نقش استراتژیک اطلاعات     
2-2-4- سیر تکامل فناوری اداری    
2-2-5- اطلاعات و سازمان     
2-2-6- فناوری اطلاعات    
2-2-7- مؤلفه های فناوری اطلاعات     
2-7-1- رایانه    
2-2-7-2- استفاده از اینترنت    
2-2-7-3- استفاده سخت افزاری و نرم افزاری    
2-2-7-4- استفاده دستور العملی    
2-2-7-5- سطح توانایی های رایانه ای    
2-2-8- مراحل های رشد فناوری اطلاعات در سازمان    
2-2-9- ابعاد و جنبه های گوناگون فناوری اطلاعات    
2-2-9-1- تأثیر بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان    
2-2-9-2- محور بکارگیری فناوری اطلاعات در شرکت ها و ادارات    
2-2-9-3- پیاده سازی فناوری اطلاعات در سازمانها و ادارات    
2-2-9-4- زیر ساخت نظام فناوری اطلاعات    
2-2-9-5- اجرا و بکارگیری فناوری اطلاعات    
2-2-10- اثرات سیستم ها و فناوری اطلاعات بر سازمان    
2-2-10-1- اثرات ساختاری سیستم ها و فناوری های اطلاعاتی بر سازمان    
2-2-10-2- اثرات رفتاری سیستم ها و فناوری های اطلاعاتی    
2-2-10-3- اثرات اقتصادی سیستم ها و فناوری های اطلاعاتی بر سازمان    
2-2-10-4- اثرات اجتماعی– فرهنگی سیستم ها و فناوری های اطلاعاتی بر سازمان    
2-2-11- همسویی فناوری اطلاعات با کسب و کار    
2-2-12- فناوری اطلاعات و مدیران    
2-2-12-2- چالشهای فناوری اطلاعات در ایران     
2-2-13- هوش مصنوعی،  سیستم های خبره  و تأثیر آن بر سازمان    
2-2-14- جایگاه فعلی فناوری اطلاعات در ایران چیست    
2-2-14-1- بهترین ‌حوزه ‌ها‌ برای‌گسترش ‌فناوری ‌اطلاعات ‌در ‌ایران ‌کدامند    
2-2-14-2- چگونه‌ می توان ‌از ‌فناوری‌ اطلاعات‌ در‌ ایران‌ درآمد ‌زایی ‌کرد    
2-2-14-3- جایگاه ‌بخش ‌دولتی ‌ایران‌ در ‌فناوری ‌اطلاعات چیست    
2-2-14-4- جایگاه‌ بخش‌ خصوصی ‌ایران‌ در ‌فناوری ‌اطلاعات ‌چیست     
2-2-15-  سیستم های کسب و کار الکترونیک    
2-2-51-1- بازار های الکترونیک    
2-2-15-2- کسب و کار الکترونیک    
2-2-15-3- تجارت الکترونیک    
2-2-15-4- انواع تجارت الکترونیک    
2-2-15-5- اهداف تجارت الکترونیک    
2-2-15-6- مزایا و محدودیت های تجارت الکترونیک    
2-2-16- سیستم های تسهیل کننده تجارت دولت الکترونیک    
2-2-16-1- برنامه ریزی یکپارچه منابع انسانی     
2-2-16-2- مدیریت ارتباط با مشتری    
بخش دوم:  عملکرد بازاریابی
2-3- مقدمه    
2-3-1- مفهوم عملکرد     
2-3-2- تعریف عملکرد    
2-3-3- مؤلفه های عملکرد بازاریابی    
2-3-3-1- بهبود موقعیت رقابتی    
2-3-3-2- سهم بازار    
2-3-3-3- فروش    
2-3-4- قابلیت های بازاریابی و عملکرد    
2-3-5- عملکرد شرکت های تجاری    
2-3-6- فهرست عوامل مؤثر بر ارتباط فناوری اطلاعات و عملکرد    
2-3-7- اثر استفاده از اینترنت روی بازاریابی    
2-3-7-1- فعالیت های مدیریت محصول    
2-3-7-2- عملکرد فروش    
2-3-7-3- بهره وری فروش    
2-3-8- بازاریابی اینترنتی    
2-3-8-1- تعریف بازاریابی الکترونیکی    
2-3-8-2- اصول بازاریابی الکترونیکی    
2-3-8-3- بازاریابی اینترنتی، اهمیت و مزایای آن    
2-3-9- تکنیک ها و روش های بازاریابی الکترونیکی    
2-3-10- اثر اینترنت بر بازاریابی در ایران    
2-3-11- راهبرد های بازاریابی در یک محیط اینترنتی    
2-3-12- مزایای فناوری اطلاعات    
2-3-13- مشکلات و محدودیت های بکارگیری فناوری اطلاعات    
2-4- پیشینه تحقیق    
2-4-1- تحقیقات انجام شده در داخل کشور    
2-4-2- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    
2-5- خلاصه فصل    
فصل سوم:  روش اجرایی تحقیق
3-1- مقدمه    
3-2- روش تحقیق    
3-2-1- مراحل اجرای تحقیق    
3-3- جامعه آماری    
3-4 – نمونه و نمونه گیری    
3-5- بر آورد حجم نمونه    
3-6- معرفی ابزار جمع آوری اطلاعات    
3-6-2- پرسشنامه    
3-6-2-1- معرفی پرسشنامه     
3-7- متغیر های تحقیق    
3-8- ابزارهای اندازه گیری تحقیق    
3-9- روایی  و پایایی    
3-10- روشهای آماری     
3-11- خلاصه فصل     

فصل چهارم:  تجزیه وتحلیل داده ها
4-1- مقدمه    
4-2- تجزیه و تحلیل داده ها    
4-3- توصیف ویژگی فردی مدیران بازاریابی شرکت اسنوا     
4-3-1- جنسیت     
4-3-2- سن     
4-3-3- مدرک تحصیلی     
4-3-4- سنوات کاری    
4-4- آزمون فرضیه ها    
فصل پنجم:  نتیجه گیری، محدودیتها و پیشنهادات
5-1- مقدمه    
5-2- یافته های توصیفی    
3-5- نتایج تحقیق    
5-4- بحث و بررسی و مقایسه نتایج تحقیق با سایر تحقیقات    
5-5- پیشنهادات    
5-6- محدودیتها    
5-6-1- محدودیتهای تحقیق    
منابع فارسی    
منابع انگلیسی    
پیوست    
پرسشنامه    
چکیده انگلیسی    

فهرست جداول
عنوان                                                                                                                             صفحه
جدول2-1- روند تکامل عصر اطلاعات     
جدول2-2-  خصوصیات سازمان های عصر اطلاعات     
جدول2-3- ویژگی اطلاعات مناسب     
جدول 2-4- روند توسعه تجارت الکترونیک     
جدول3-1- تعداد پرسشنامه ها     
جدول3-2- خلاصه فرآیند آزمون فرضیات     
جدول3-3- میزان آلفای کرونباخ     
جدول3-4- میزان آلفای کرونباخ رایانه ای سازی     
جدول3-5- میزان آلفای کرونباخ سهم بازار     
جدول3- 6- میزان آلفای کرونباخ موقعیت رقابتی     
جدول3-7- میزان آلفای کرونباخ حجم فروش     
جدول4-1- میانگین متغیرها     
جدول4-2- جنسیت آزمودنی های زن و مرد     
جدول4-3- سن آزمودنی های زن و مرد     
جدول4-4- وضعیت تحصیلی مدیران     
جدول4-5- سنوات کاری آزمودنی های زن و مرد     
جدول 4-6- آزمون فرضیات     
جدول4-7- ارتباط بین رایانه ای سازی کردن با سهم بازار     
جدول 4-8- ضرایب رگرسیون رایانه ای سازی با سهم بازار    
جدول4-9- ارتباط بین رایانه ای سازی با موقعیت رقابتی     
جدول4-10- ارتباط بین رایانه ای سازی با حجم فروش     
جدول4-11- ضرایب رگرسیون رایانه ای سازی با موقعیت رقابتی    
جدول4-12- ضرایب رگرسیون  رایانه ای سازی با حجم فروش    

فهرست نمودارها

عنوان                                                                                                                             صفحه
نمودار1-1- چارچوب نظری تحقیق     
نمودار2-1- اثرات سیستمها و فناوری اطلاعات بر سازمان    
نموار2-2- انواع تعاملات بین اجزاء دولت الکترونیکی    
نمودار2-3- ارتباط میان کارکنان، تکنولوژی اطلاعات و فرآیند    
نمودار2-4- اجزاء تجارت الکترونیک    
نمودار2-5- انواع تعاملات بین اجزاء دولت الکترونیک    
نمودار2-6- عوامل موثر بر اندازه گیری ارتباط بین فناوری اطلاعات و عملکرد شرکت    
نمودار2-7- عملکرد و فناوری اطلاعات    
نمودار2-8- مدل بازاریابی شبکه جهانی وب    
نمودار2-9- محرک های اصلی راهبرد بازاریابی یک تجارت در یک محیط اینترنتی    
نمودار4-1- جنسیت آزمودنی های زن و مرد    
نمودار4-2- سن آزمودنی های زن و مرد    
نمودار4-3- وضعیت تحصیلی مدیران    
نمودار4-4- سنوات کاری آزمودنی های زن و مرد    

بخشی از منابع و مراجع پروژه nx

احمدی، حسین. (1388)، «تجارت الکترونیک» تهران، نشر آموزش و تحقیقات صنعتی اطلاع شناسی

ارادلی، محمد. (1391)، «تأثیر فناوری اطلاعات بر مدیریت کیفیت جامع» ماهنامه مدیریت، سال شانزدهم، شماره 165 صص31-17

آذر، عادل و مؤمنی، منصور. (1382)، « آمار و کاربرد آن در مدیریت (جلد اول)»  تهران، نشر سمت

اسماعیل پور،  رضا. (1383)، «طراحی و تبیین سازمان متناسب با ای تی و ای اس در صنعت قطعه سازی خودرو ایران» فصلنامه مدرس علوم انسانی ویژنامه مدیریت، شماره 54، صص44-1

اسلامی. رضا.  (1387)، «اثرات فناوری اطلاعات بر قابلیت سفارشی    سازی انبوه کارخانه های تولیدی» فصلنامه علمی دانشجویان ارشد،  شماره7، صص89-65

اعرابی، محمد. (1383)، «بررسی موانع محیطی و ارائه الگوی مناسب جهت استفاده از تجارت الکترونیک در ایران» ماهنامه مدیریت صنعتی،  شماره6،  صص67-57

اعرابی، محمد. (1390)، «الگوی یکپارچه تولید بازاریابی و کسب و کار و تأثیر آنها بر عملکرد سازمان»  مطالعات مدیریت تحول و بهبود،  شماره64 صص116-89

پرویزی، سعید.  (1386)، «نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در توسع بیمه های عمر»  مجله تدبیر، شماره 153 صص82-75

حسنوی،  رضا.  ( 1376)، «ارزیابی بهره وری سیستم های طراحی و تولید به کمک کامپیوتر CAD/CAM در صنایع خودروسازی ایران»  تهران، انتشارات مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی

حسینی، سعید. (1387)، «بررسی تأثیر به کارگیری بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان نمونه بخش صنعت  با تأکید بر اینترنت» دو ماهه علمی- پژوهشی،  شماره32 صص144-125

حسینی، طولی. (1383)، «پیاده سازی بازاریابی الکترونیکی مفهومی و ابزار ارزیابی برای اندازه گیری  توانمندی های  نه گانه سازمان ها بر ای گذار از بازار یابی سنتی به بازاریابی الکترونیکی»  مجله تدبیر،  شماره 57 صص132-120

رابنز، استیفن، ترجمه، پارساییان، علی، اعرابی، سید محمد. (1383)، «رفتار سازمانی جلد سوم» تهران، نشر پژوهشهای فرهنگی

رونقی، علی.  (1389)، «ارائه چارچوب ارزیابی کیفیت اطلاعات در یک سازمان» فصلنامه علمی پژوهشی،  ویژه نامه ذخیره،  بازیابی و مدیریت اطلاعات، شماره 8،  صص196-181

سلطانی ،محمد. حیدری، رضا. (1383)، «تأثیر فناوری اطلاعات بر سازمان» فصل نامه علمی دانشجویان ارشد حسابداری و مدیریت مالی،مجله مدیریت،  شماره 40 و 41،  صص118-103

سینگ جل،  نصیب ترجمه، معرف زاد، عبدالحمید. (1382)، «جامعه اطلاعاتی و چالش های فراروی آن» فصلنامه اطلاع شناسی،  شماره2،  صص 55-68

سیمهان و پیل، ترجمه، صرافی زاده (1385)، « اطلاعات و سازمان» تهران، نشر نی.

شوریدک، پیتر، ترجمه برومند،  زهرا. (1385)، «سیستمهای اطلاعات مدیریت»  تهران،  انتشارات جنگل

صرافی زاده، اصغر. (1389)، «تأثیر فناوری اطلاعات در کارایی زنجیره ارزش تعاونیها» مجله تدبیر، شماره4صص54-29

صرافی زاده، اصغر. (1390)، «شناسایی عوامل باز دارنده ی کاربرد مؤثر فناوری اطلاعات از دیدگاه کارکنان امور مالیاتی شهر تهران»  ماهنامه مدیریت،  شماره 48 و49،  صص39-26

 صنوبر، رضا. (1387)،  «رابطه توجه بین مسؤلیت اجتماعی و عملکرد بازاریابی شرکت صادر کننده نمونه صنایع غذایی» دو فصلنامه علمی- ترویجی،  شماره 19، صص71 تا85

عزیزی، شهریار، حسینی، سیدحمید،  شعبان الهی، خداداد. (1384)، «شناسایی موانع و راهکارهای بکارگیری تجارت الکترونیکی» فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی،  شماره37، صص 63-89

عزیزی، شهریار. (1384)، «مزیت رقابتی در تجارت الکترونیک» ماهنامه تدبیر، شماره 143   صص49-28

علیزاده، اکبر. (1383)، «فناوری اطلاعات و مدیریت»  ماهانه تدبیر،  شماره 111 صص123-112

فتحی، سعید. (1386)، «رابطه فناوری اطلاعات و عملکرد شرکتهای تجاری» فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره42، صص299-263

فرجی، محمد رضا. (1390)، «تاثیر فناوری اطلاعات بر بهره وری سازمانی»  ماهنامه مدیریت،  شماره 86 صص  49 -44

قلی پور، رحمت ا; . (1381)، «طرح پژوهش و بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر اشتغال نیروی کار» مؤسسه کار و تامین اجتماعی.  شماره17،  صص65-78

قلی پور، رحمت ا; . (1383)، «تأثیر فناوری اطلاعات برساختار سازمانی و ساختار نیروی کار»  فرهنگ مدیریت، شماره هفتم،  صص154-127

کلایی، رضا. (1390)، «اثر اینترنت بر بر عملکرد بازاریابی بیمه عمر» پژوهشنامه بیمه، شماره2،   صص114-83

گیتس،  بیل،  ترجمه؛ رضایی نژاد، عبدالرضا.  (1380)، «کسب و کار بر بال اندیشه» تهران، انتشارات فرا

تریسی، مایکل ، فرد ویزرما. ترجمه؛ رضائی نژاد، عبدالرضا. (1378)، «راهکارهای پیشتازان بازار» تهران، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا

مدنی، حسن. (1387)، «تأثیر سیستم های اتوماسیون بر ارتباطات سازمانی»  ماهانه تدبیر، شماره174 صص149-132

منتظر، غلامعلی. (1381)، «توسعه مبتنی بر فناوری اطلاعات»  تهران، نشر اگاه

میرفخر الدین،  سید حیدر. (1380)،  «ویژگی های سازمان های مجازی»  مجله تدبیر،  شماره 117 صص67-56

میرفخرایی، سیدحیدر. (1380)، «ویژگیهای سازمانهای مجازی»  مجله تدبیر،   شماره 117، صص 60-51

نوده فراهانی،  محمد رضا. (1382)، «فناوری اطلاعات» تهران، نشر مدیران

وارث، سیدحامد.  ( 1377)، «ظهور تکنولوژی اطلاعات» مجله تدبیر،   شماره 87،  صص67-54

وظیفه دوست، حمید. (1380)، «ارزیابی اثر خصوصیات ویژه شرکت  و عوامل محیطی بر عملکرد بازاریابی    شرکت های صنایع غذایی  صادر کننده کالا در استان خراسان» فصلنامه بصیرت، شماره 38، صص 175-154

وفقی، حمید. (1384)، «اثر سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات بر جریان اطلاعات بازار کار» مجله  کار و جامعه،  شماره 60،  صص52-44

هومن،  حیدرعلی. (1385)، « تحلیل داده های چند متغیری در پژوهش رفتاری » ، تهران، انتشارات پیک هومن

چکیده

پیشرفت و توسعه روزافزون فناوری اطلاعات تأثیر عمیق و گسترده بر عملکرد بازارها به وجود آورده است و اینترنت به عنوان مؤثرترین بستر بازاریابی الکترونیکی با پوشش جهانی امکان رسیدن به عملکرد بهتر را فراهم ساخته است. اما بسیاری از شرکت ها در زمینه چگونگی استفاده روش های گوناگون رایانه ای سازی و تأثیرات آن در عملکرد بازارها از اطلاعات و آگاهی لازم برخوردار نیستند.  تحقیق حاضر با هدف بررسی بکارگیری تأثیر رایانه ای سازی بر عملکرد بازار شرکت اسنوا انجام گرفته است به عبارت دیگر این تحقیق به دنبال پاسخگویی به این سؤال بوده است که آیا بین استفاده از رایانه ای سازی در فعالیت های بازاریابی و عملکرد بازاریابی رابطه وجود دارد؟ به منظور پاسخگویی به سؤال تحقیق یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی تعریف و با ارائه یک مدل مفهومی،  رابطه میان بکارگیری رایانه ای سازی و عملکرد بازاریابی در شرکت مذکور مورد آزمون قرار گرفت.  جامعه این تحقیق 60 نفر از مدیران بازاریابی شرکت اسنوا می باشد.  با توجه به تعداد کم نمونه،  جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شد و در نهایت 60 پرسشنامه در شرکت مذکور پخش گردید. برای بررسی فرضیات از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید.  که مقدار پایایی 8/96% شد. در این تحقیق رایانه ای سازی به عنوان متغیر مستقل و عملکرد بازاریابی با مشخصه های سهم بازار،  ارتقای موقعیت رقابتی و حجم فروش متغیر وابسته مطرح می باشد.  نتایج فرضیات حاکی از آن است که بین استفاده از رایانه ای سازی و سهم بازار رابطه معناداری وجود دارد.  بین رایانه ای سازی و حجم فروش رابطه معناداری وجود دارد. بین رایانه ای سازی و بهبود موقعیت رقابتی رابطه معناداری وجود دارد.  و شواهدی برای رد فرضیه های سه گانه وجود ندارد

واژه های کلیدی

اطلاعات،  فناوری اطلاعات،  عملکرد بازاریابی،  بازاریابی الکترونیکی،  رایانه ای سازی کردن

مقدمه

ما در دنیایی زندگی می کنیم که موسوم به دهکده ی جهانی است و در عصری به سر می بریم که عصر اطلاعات نام گرفته است. امروز اهمیت و نقش اطلاعات و ارتباطات در توسعه کشورها (بویژه سازمانها) بر هیچکس پوشیده نیست و حتی یکی از شاخص های توسعه تلقی می گردد (مبارکی، 1380).  در آغاز قرن بیست یکم، جهان با تغییرات چشم گیری در تمامی ابعاد، خصوصا رقابت در بازار،  نوآوری های تکنولوژیکی و نیازهای مشتریان مواجه شد. این تغییرات موجب اصلاح عمده ای از اولویت های کسب و کار و چشم انداز استراتژیک شده است (شهایی، 1387).  به دلیل افزایش تغییرات محیطی،  سازمان ها جهت انجام وظایف محوله خود به اطلاعات صحیح  و به موقع نیاز بیشتری دارند فناوری اطلاعات می تواند،  نیاز سازمان به اطلاعات را از طریق بکارگیری های فناوری مختلف اطلاعاتی و ارتباطی بر طرف نماید.  امروزه در هر سطح از سازمان شاهد بکارگیری انواع خاصی از فناوری اطلاعات می باشیم که می تواند تأثیرات مختلفی بر سازمان و ارکان آن بگذارد در عصری که آن ها را با  نام های گوناگونی نظیر عصر اطلاعات، عصررایانه، عصر ارتباطات، عصر ماهواره و ; می نامند، اطلاعات به عنوان عامل تعیین کننده موفقیت هر سازمانی محسوب می شود. و حیات و ممات هر سازمانی به اطلاعات بستگی دارد.  فناوری اطلاعات مفهومی بین رشته ای و بلکه فرا رشته ای است که از فناوری های مختلف  سخت افزاری،

 تا محصول یا خدمت جدیدی تولید نماید.  بر این اساس در معرفی فناوری اطلاعات گوناگونی هایی مشاهده

می شود. در یک تعریف: «فناوری اطلاعات مجموعه ای از ابزارها،  تجهیزات، دانش ها و مهارتهاست که از آن ها در گرد آوری،  ذخیره سازی،  بازیابی و انتقال اطلاعات استفاده می شود بر اساس این تعریف فناوری اطلاعات  مجموعه ای از ابزار،  دانش،  روش و مهارت خواهد بود که در تولید، انتقال و پردازش اطلاعات استفاده می شود» (آزرنگ، 1380، ص 17).  براساس تعریف دیگر اصطلاح فناوری اطلاعات برای توصیف نوعی از فناوری به کار می رود که ما را در ضبط، ذخیره سازی،  پردازش،  بازیابی،  انتقال و دریافت اطلاعات یاری می رساند.  این اصطلاح،  فناوری های نوین مانند رایانه،  انتقال از طریق فاکس،  میکروگراف ها، ارتباطات از راه دور را در بر می گیرد  (هولمز،  1377،  ص 5)

مؤلفه های فناوری اطلاعات

1-    رایانه

2-    استفاده از اینترنت

3-    استفاده سخت افزاری و نرم افزاری

4-    استفاده دستور العملی

5-    سطح توانایی های رایانه ای

ظهور فناوری اطلاعاتی و ارتباطی  و استفاده روزافزون از آنها در سازمان با هدف پاسخگویی به نیاز های محیط در حال تغییر، و ضرورت اخذ تصمیمات درست و به موقع،  باعث توسعه و گسترش  سیستم های اطلاعاتی گردیده است. همچنین نفوذ آنها برابعاد زمانی و مکانی جامعه، باعث پیداش مفاهیمی همچون عصر اطلاعات و جامعه اطلاعاتی شده است.  در عصر اطلاعات و در جامعه اطلاعاتی،  مفاهیمی نظیر داده ها اطلاعات و دانش  از جمله مفاهیم متداولی هستند که بدون وجود و استفاده صحیح از آنها،  انجام کارها مشکل و حتی غیر ممکن می گردد. سازمان ها همان گونه که فناوری اطلاعات را قبول و اجرا می کنند، از طریق مراحل قابل پیش بینی،  رشد و حرکت می یابند این مراحل فرضی برای اولین بار در سال 1974 توسط نولان و گیبسون[1]   شناسایی شدند که به دلیل توانایی امکان پیش بینی،  این مفاهیم (مراحل) مفید و مهم هستند،  البته تمام شرکت ها و سازمان ها موجود در یک صنعت نمی توانند مراحل رشد یکسانی داشته باشند و تمام واحد های درون یک سازمان در مرحله یکسانی قرار ندارند (کارول[2]،  2000). که این اطلاعات بر عملکرد بازاریابی  برای افزایش فروش، ارتقاء موقعیت رقابتی شرکت،  توسعه محصول جدید،  بهبود کیفیت محصول،  کاهش زمان تحویل کالا یا خدمات به مشتریان،  گسترش سهم بازار و غیره در مقایسه با دیگر رقبا در یک صنعت تأثیر دارد.  به طور کلی در یک سازمان عملکرد بازاریابی کار چندان ساده ای نیست معمولاٌ سازمان ها بزرگ هستند،  فعالیت های مختلف و گوناگونی دارند و در نقاط مختلف پراکنده اند (دفت[3]،  1385، صص 551 – 547).  صاحب نظران و محققان معتقداند عملکرد،  موضوع اصلی در تمامی تجزیه و تحلیل های سازمانی است  و مشکل است بتوان سازمانی را تصور کرد که مشمول ارزیابی و اندازه گیری عملکرد نباشد (الهی، 1387). به عنوان مثال: جاوورسکی[4]،  کوهلی[5](1994) و کلیکومب[6](1999) ابعاد عملکرد بازاریابی را به سه دسته تقسیم کرده اند که عبارتند از

رشد حجم فروش
رشد سهم بازار
ارتقای موقعیت رقابتی شرکت

قویترین فرضیه در مورد عملکرد برتر پایدار این است که مزیت رقابتی پایدار به عملکرد برتر پایدار منجرمی شود (روبرت 1999،  بارنی 1997؛  گرانت 1990).[7]

 مـزیت رقابتی یکی از مسائل جاودانه در ادبیات بازاریابی استـراتژیک نیز تلقی می شود (هالی[8]،  2002).  وجود مزیت رقابتی در بازاریابی موجب افزایش و حفظ سهم بازار و دستیابی به رهبری بازار می گردد و از این جهت حائز اهمیت است

2-1) بیان مسئله

امروزه ارایه ی بهترین عملکرد در زمینه ی بازاریابی،  به اساسی ترین دغدغه ی مدیران شرکت های تولیدی مبدل شده است لذا آنها می کوشند تا با بهره گیری از تکنیک های مختلف،  به عملکرد برتر دست یابند (ملک اخلاق و رجب زاده،  1390).  در آغاز قرن بیست یکم،  جهان با تغییرات چشم گیری در تمامی ابعاد،  خصوصا رقابت در بازار، نوآوری های تکنولوژیکی و نیازهای مشتریان مواجه شد.  این تغییرات موجب اصلاح عمده ای از     اولویت های کسب و کار و چشم انداز استراتژیک شده است (شهایی،  1387)

گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب،  هلدینگ بزرگ سرمایه گذار در حوزه صنعت،  بازرگانی و خدمات اجتماعی است که در حوزه صنعت به عنوان بزرگترین تولید کننده لوازم خانگی جمهوری اسلامی ایران در حال فعالیت بوده و در زمینه فولاد،  نفت و صنایع مادر بالا دستی در حال برنامه ریزی و توسعه است.  بخش صنعتی این گروه با در اختیار داشتن هفت مجتمع عظیم تولیدی با زیربنای بالغ بر سیصد هزار متر مربع بزرگترین تولید کننده لوازم خانگی در ایران به شمار می آید.  اسنوا،  دوو الکتریک،   بُست و تکنوگاز چهار برند مطرح و معتبر ملی و بین المللی گروه انتخاب هستند که پاسخگوی گسترده‌ی وسیعی از سلیقه‌ها و نیازهای سطوح مختلف بازار بوده و گروه انتخاب را با اختلاف قابل توجهی نسبت به سایر تولید کنندگان در صدر بازار لوازم خانگی ایران قرار می دهد.  بر اساس مطالعات کلایور و پیرس[9] هدف نهایی استراتژی،  تثبیت عملکرد برتر در بلندمدت می باشد. موفقیت  استراتژی های هر شرکت می تواند در عملکرد آن شرکت منعکس گردد و عملکرد شرکت می تواند میزان موفقیت یک شرکت در خلق ارزش برای قسمت های مختلف بازار باشد اما در کل عملکرد شرکت های تجاری  براساس دستیابی به اهداف کسب و کار از طریق واحدهای مختلف این شرکت ها تعیین می شود.  براین اساس محیط داد و ستد محیط بسیار پیچیده ای است و بازاریابان نیاز فزآینده ای به استفاده از تکنیک های بازاریابی انعطاف پذیر دارند. از جمله موارد چالش زا در این محیط بسیار پیچیده نیازهای بسیار متغیر و پیجیده مشتریان،  آشفتگی ارتباط بین خریداران و فروشندگان و ; است. در این شرایط توانایی بازاریابان برای موفق ساختن سازمانشان در این بازار رقابتی متلاطم، تأمین اطلاعات صحیح و به هنگام است.  امروزه اطلاعات بعنوان یک دارایی حیاتی و تعیین کننده نقش مهمی در موفقیت سازمانها بازی می کند (شریف زاده، 1382).  از این رو نیاز فزآینده ای جهت مدیریت اطلاعات احساس می شود.  با توجه به اینکه در بازارهای رقابتی اطلاعات بخش استراتژیک بازاریابی می باشد.  نیاز به اطلاعات،  سازمان ها را به سمت و سویی برده است که از تکنولوژی های اطلاعاتی کلیدی و کاربردی استفاده کنند رایانه ای سازی بعنوان  جزئی از تکنولوژی اطلاعات به طور فزآینده ای در سازمانهای بازاریابی رایج شده است. در محیط پیچیده،  پویا و بسیار متغیر امروزی،  شرکت ها نیازمند طراحی و اتخاذ استراتژی هایی هستند که بتوانند آنها را در بهبود روز افزون عملکردشان یاری رساند. زیرا در چنین محیط رقابتی شرکت هایی قادر به بقا هستند که از گردونه ی رقابت جا نمانده و خود را با شرایط متغیر و پویای بازار رقابتی همگام نمایند.  به عبارت دیگر مدیران شرکت ها، حاصل تصمیم گیری های خود در قالب انتخاب استراتژی را در آیینه ی معیارهای عملکردی مشاهده  خواهند نمود.  تجزیه و تحلیل و مقایسه عملکرد مشاهده شده با روند گذشته، رقبا و یا متوسط صنعت،  بازخور مناسبی را جهت تصمیم گیری و انجام فعالیت های آتی فراهم می آورد.  به همین دلیل یکی از مهمترین اهداف تمامی شرکت ها در طول زمان، بهبود مستمر عملکرد بوده است (برامراچ[10]،  1998).  در این شرایط رایانه ای سازی با در اختیار قرار دادن سخت افزار و نرم افزارها به کاربران جهت جمع آوری،  ذخیره و تبدیل داده به اطلاعات همچنین انتقال اطلاعات و مدیریت اطلاعات در سرعت های بالا کمک می کند (گود و استون[11]،  2012).  سازمان ها را در عصر جدید از بکار گیری سیستم های کامپیوتری و تکنولوژی اطلاعات و   رسانه های پیش رفته گریز و گزیری نیست و آینده از آن آنانی است که با شناخت دقیق و صحیح،  محاسن و معایب این سیستم ها را موشکافانه مورد امعان  نظر قرار داده و از تجربه دیگران درس بگیرند بدون اینکه هزینه های آن تجربه را مجدداً تقبل نمایند دسترسی به کامپیوتر و تکنولوژی اطلاعات و رسانه های پیش رفته،  مولد شتاب فزآینده هست و شتاب،  این تأثیر را دارد که هر واحدی از زمان را که صرفه جویی می شود از واحد قبلی آن با ارزش تر  می سازد . بدین ترتیب حلقه باز خورد مثبتی به وجود می آید که شتاب را شتاب می بخشد. اینترنت به عنوان فناوری اصلی و حیاتی تجارت الکترونیکی ذاتاً مزیت رقابتی تلقی   نمی شود بلکه ابزاری است که درصورت استفاده صحیح و مؤثر و در کنار فرآیندها منابع و ابزارهای سنتی و به صورت مکمل آنها سبب ایجاد و تقویت مزیت رقابتی خواهدشد.  داشتن دیدگاه مکمل به اینترنت و تجارت الکترونیکی به جای دیدگاه جانشین عامل موفقیت در تجارت الکترونیکی است (سرداری، 1383).  مزیت رقابتی یکی از مهمترین مباحث در تئوری های مدیریت استراتژیک تلقی می شود زیرا وجود مزیت رقابتی در یک سازمان به معنای عملکرد بهتر نسبت به رقباست و در کوتاه مدت سودآوری و در بلندمدت بقا و رشد سازمان را تضمین می کند. در عصر اطلاعات که        فناوری هایی مثل وب و شبکه های رایانه ای گسترش یافته اند محیط سازمان نیز متلاطم تر شده است.  با ظهور تجارت الکترونیک اهمیت مزیت رقابتی نه تنها کاسته نشده بلکه مهمتر و حیاتی تر شده است.  مزیت رقابتی از دیرباز از مهمترین موضــوعهای مطرح در دنیای مدیریت و تئوری های مدیریت استراتژیک بوده است.  تحقیقات مدیریت استراتژیک درصدد توضیح و تبیین عملکرد برتر پایدار هستند (پاول[12]، 2001).  در این پژوهش مدلی ارائه می شود تا به تبیین رابطه میان  رایانه ای سازی و عملکرد بازاریابی شرکت اسنوا بپردازد.  مراد از رایانه ای سازی  فرآیندی از توسعه است که کاربرد همه جانبه و سود جستن از منابع اطلاعاتی گسترده را هدف قرار داده و نه تنها در حوزه علم و تکنولوژی کاربرد دارد بلکه به هر یک از اجزای اقتصاد و جامعه قابل تسری است.  مقصود از بررسی راهبردهای توسعه برای رایانه ای سازی،  قلمرو نوظهوری است برای اندیشیدن درباره فرآیندها،  نیازها،  روندها،  هدف ها،  اصول و سیاست های رایانه ای سازی (عطاء الهی، 1370).  تمرکز این پژوهش جهت پاسخ به این پرسش است که آیا رابطه معناداری میان رایانه ای سازی شرکت اسنوا با بهبود عملکرد بازاریابی این شرکت وجود دارد یا خیر

3-1) اهمیت موضوع

دگرگونی های اخیر بازارهای کسب و کار و توسعه فرآیندهای رقابتی باعث شده تا سازمان ها با دقت و وسواس بیشتری به محیط های کسب و کار نگاه کنند و درصدد برآیند تا شناخت بهتر و بیشتری به ظرفیت ها و نیازهای جدید آن پیدا کنند.  مهمترین عنصر مشترک در بین کسب و کارهای مختلف که به برنامه ریزی ها و استراتژی های آنها جهت می دهد اطلاعات است.  توسعه فناوری اطلاعات دگرگونیهای عمیقی در اهداف،  روند اجرایی، تولیدات و ساختارهای سازمانی بوجود آورده است.  فناوری اطلاعات به سازمانها فرصت می دهد بسیاری از کارهای موازی و تکراری را حذف کنند و حجم بالایی از فعالیتهای دستی را به سیستم های رایانه ای محول کنند و از کنار آن با فراغ بال بیشتر فرصت مناسبی برای بازنگری ها و برنامه ریزی های کاری پیدا کنند               (خوش سیما و دیگران،  1383).  در عصر نوین سازمانها در ابعاد و جنبه های مختلف به طور چشمگیر بر اطلاعات تأکید دارند.  اطلاعات قدرت است و هر کسی از آن برخوردار شود،  صاحب قدرت است.  شرایط متغیر محیطی نیاز به اطلاعات را بیش از پیش نشان می دهد و این امر ضرورت جمع آوری،  ثبت،  پردازش و نیز توزیع اطلاعات را در سطوح مختلف سازمان دو چندان می سازد. اطلاعات مفهومی نسبی است و ویژگیهای خاصی را به خود اختصاص می دهد. این ویژگیها بسته به سطح سازمانی متفاوت می باشند اطلاعات و سطوح سازمان   (صرافی زاده،  1383).  همانطور که رقابت در سطح بین المللی رو به افزایش می باشد،  تعداد زیادی از سازمان ها حجم عظیمی از منابع خود را در فناوری اطلاعات و ارتباطات  سرمایه گذاری می کنند تا بدین وسیله بتوانند مزیت رقابتی کسب نمایند.  اجرای پروژه های فناوری اطلاعات،  نیازمند یک فرآیند حساب شده می باشد تا در نتیجه با شکست مواجه نگردند؛  این امر مستلزم ارزیابی صحیح و استفاده از روش ها و تکنیک های متناسب با این    پروژه ها است.  جوامع بشری از دیرباز برای پاسخگویی به نیازهای انسان،  سیستم ها و سازمان هایی را ایجاد نموده اند. با توجه به این که محیط سازمان ها و شرایط فعالیت آنان دائماٌ در حال تغییر بوده و از سوی دیگر نیازها و خواسته های شهروندان نیز دستخوش دگرگونی خواهد بود،  برای پاسخگویی به این نیازها،  ادامه فعالیت و اثربخشی چنین سازمان هایی مستلزم بکارگیری سیستم ها و مدیریت نوین است (صرافی زاده،  1388).  امروزه تغییر و تحولات آنچنان با سرعت به وقوع می پیوندند که برای همگام شدن با آن نیاز به ابزارهایی متناسب با این سرعت  سرسام آور است تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات به عنوان یک ابزار قدرتمند تا کنون توانسته است در بسیاری از جنبه ها راهگشا و مثمر ثمر باشد تکنولوژی اطلاعات را می توان نقطه ی همگرایی الکترونیک،  پردازش داده ها و ارتباطات دور بُرد دانست (مهری نژاد، 1384، ص 224).  در بازار رقابتی موجود،  بنگاه های اقتصادی و تولیدی علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلی،  خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط خارج از سازمان نیز نیازمند یافته اند.  علت این امر در واقع دستیابی به مزیت یا مزایای رقابتی با هدف کسب سهم بیشتری از بازار می باشد

موضوعی که امروز ذهن بازاریابان را تا حد زیادی به خود مشغول داشته است،  مسئله تفاوتی است که اینترنت در تئوری کلاسیک بازاریابی و استفاده آن در زمان اجرای بازاریابی ایجاد می کند. اینترنت می تواند در زمان کوتاهی به طور شگفت انگیزی تعادل یک صنعت را به هم بریزد.  به طور کلی می توان بازاریابی اینترنتی را بدین صورت تعریف نمود:  «انجام تمام یا بخشی از فعالیت های بازاریابی از طریق اینترنت در راستای تحقق اهداف برنامه های بازاریابی». در جهان امروز تکنولوژی اطلاعات امکان سودمندی و کارآمدی اطلاعات را ممکن ساخته است. بکارگیری تکنولوژی اطلاعات (فناوری اطلاعات)،  تحول گسترده ای را در امور اداری و سیستم‌های اطلاعاتی باعث شده است،  طوریکه امکان انتقال الکترونیکی داده ها،  مدارک،  اسناد و مکاتبات مختلف از طریق کامپیوتر و خطوط ارتباطات مخابراتی فراهم ‌شده است. به واسطه تأثیر اینترنت بر تجارت و شکل گیری بنیان های اقتصاد دیجیتالی، برای دستیابی به اهداف بازاریابی مدرن در داد و ستدهای الکترونیکی،  بازاریابی اینترنتی به صورت اساسی مورد توجه قرار گرفته و عامل کلیدی در رقابت پذیری بازارهای بین المللی محسوب می شود.  افزایش سرعت در محاسبه،  پردازش سریع اطلاعات،  امکان جستجو و افزایش دقت،  حذف واسطه های غیرضروری و انجام الکترونیکی کارها، فرآیند مبادله را تحت الشعاع قرار داده،  زمان انجام مبادلات را کاهش و بهره وری را افزایش می دهد. ارزش بازاریابی و تجارت الکترونیکی روز بروز در حال افزایش است (کینگ[13]،  2001، ص 157). جهان در سالهای اخیر شاهد انقلاب اطلاعات و ارتباطات بوده و تحولات اجتماعی عظیمی در آن به وجود آمده است،  به طوری که در اثر این تحولات قرن جاری به نام فناوری اطلاعات و ارتباطات به ثبت رسیده است.  در عصر اطلاعات و ارتباطات سطح بینش و آگاهی مردم افزایش یافته و کلیه فعالیتهای جمعیت رو به انفجار دنیا با مزیتهای این عصردر قالب شبکه های ارتباطی به تعادل رسیده و کنترل شده است. ارابه فناوری اطلاعات و ارتباطات به سرعت به پیش می تازد و جوامع دنیا را دستخوش تغییرات بسیاری می کند فعالیت‌ها،  مشاغل، مهارتها،  فرهنگ‌ها و نیازها و ;  همه و همه تحت تأثیر این فناوری قرار گرفته و متحول شده.  عصر اطلاعات و ارتباطات آغاز شده است.  بی شک تعالی سازما‌ن‌ها سهم عمده و نقش ویژه‌ای در توسعه این فناوریها داشته و دارد، اگر چه این فناوریها نیز خود بر تعالی سازمان تأثیر گذار بود و به عبارتی سازما‌ن‌های مدرن را به وجود آورده‌اند (سرفرازی، 1385، ص 1).  در مطالعات اخیر قابلیت های بازاریابی به عنوان فرآیند به کارگیری دانش، مهارت و منابع سازمان جهت ایجاد ارزش افزوده برای کالاها و خدمات،  براوردن تقاضای رقابتی و پاسخگویی به نیاز های مرتبط با بازار،  تعریف شده است (دی[14]، 1994). اهمیت فرآیند های یادگیری در توسعه قابلیت های بازاریابی مورد تاکید قرار گرفته است،  بخصوص زمانی که کارکنان بتوانند به طور سریع با استفاده از دانش و مهارت خود مسائل بازاریابی شرکت را حل کنند. به منظور تشریح قابلیت های بازاریابی عملکرد شرکت،  به تشریح  فرآیند های خاصی پرداخته می شود که بتواند سازگار با استراتژی رقابتی شرکت باشد. آقای اثاهن-گیما جهت عملیاتی سازی قابیت های بازاریابی، فرآیند های متعددی را تعریف کردند که هرکدام می تواند به وسیله شرکت، جهت رسیدن به مشتریان هدف و ایجاد ارزش افزوده برای کالا و خدمات به کارگرفته شود           (گیما[15]،  1993)

4-1) هدفهای پژوهش

1-4-1)هدفهای اصلی

تبیین رابطه رایانه ای سازی سازمان بر عملکرد بازاریابی

1-4-2)هدفهای فرعی

تبیین رابطه رایانه ای سازی سازمان با افزایش سهم بازار

تبیین رابطه رایانه ای سازی سازمان با بهبود موقعیت رقابتی

تبیین رابطه رایانه ای سازی سازمان با افزایش فروش

5-1) فرضیه ها

به منظور تبیین فرضیه های پژوهش،  لازم است ابتدا در باره متغیرهای پژوهش مطالبی ارائه می شود؛  متغیرهای پژوهش شامل متغیرهای مستقل و متغیرهای وابسته است. آنگاه بر اساس مطالب ارائه شده، می توان به تدوین فرضیه ها پرداخت.  پس از آن در باره طرح آزمون فرضیه ها نیز بحث خواهد شد (عظیمی[16]،  1389)

6-1) تبیین و اندازه گیری متغیرهای پژوهش

متغیرهای این پژوهش شامل متغیرهای وابسته و مستقل است که در ادامه به توصیف آنها پرداخته خواهد شد. همچنین،  موضوعات تحقیق دارای مفاهیمی مجرد و ذهنی هستند.  برای اینکه عملاً تحقیق را انجام دهیم  . مفاهیم باید به متغیر تبدیل شوند.  مفاهیم وقتی به متغیر تبدیل می شوند که بتوانیم به آنها مقدار و درجات آنها را تعیین کنیم  همچنین باید بین متغیر های وابسته،  مستقل و کنترل و بین متغیر های گسسته و پیوسته تفاوت قائل شد    (ایران نژاد،  1382،  ص 47).  این تحقیق با عنایت به فرضیه ها و نوع پرسشنامه طراحی شده متغیر های مستقل و متغیر های وابسته ای را دارا می باشد که هر کدام متناظر با یکی از فرضیه ها هستند.

 

1-6-1) متغیر(های) وابسته

می توان گفت متغیر وابسته نتیجه متغیر مستقل است.  متغیر وابسته متغیر معیار نیز نامیده می شود                  (ایران نژاد،  1388، ص 47). در این تحقیق عملکرد بازاریابی شامل مولفه های سهم بازار،  بهبود موقعیت رقابتی،  افزایش فروش  متغیر های وابسته می باشند

1-6-2) متغیر(های) مستقل

متغیر مستقل،   متغیری است که انتظار می رود تغییر در متغیر وابسته را توضیح دهد به عبارت دیگر متغیر مستقل،  متغیر روشنگر است.  فرض می شود که این متغیر علت تغییر در متغیر وابسته است (ایران نژاد، 1382، ص 48).  که در این تحقیق رایانه ای سازی کردن متغیر مستقل است

[1] . Nolan And Gibson

[2] .Carroll

[3] .Daft

[4] .Jaworski

[5] .Kohli

[6] .Claycomb

[7] .Roberts، Grant، Barni

[8] .Hooley

[9]. Pearce & Kluyver

[10].Brumrach

[11] .Good and  Stone

[12] .Pawell

[13] .King

[14] .Dey

[15] .Gima

[16] . Azimi

برای مشاهده توضیحات کامل تر اینجا کلیک کنید
به پیشرفته ترین فروشگاه فایل خوش آمدید.جهت مشاهده توضیحات کامل فایل nx روی لینک ادامه مطلب کلیک کنید.

nx

دانلود این فایل