(word) فایل ورد بررسی و ساختمان یاتاقان

nx

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

nx دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد nx کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

بخشی از فهرست مطالب پروژه nx

مكانیزم انتقال قدرت (شفت ،یاتاقان ،اكسل و بلبرینگ)

تاریخچه ای از یاتاقان ها

یاتا قانها

یاتاقانهای غلتشی

بررسی معایب یاتاقانهای لغزشی نسبت به غلتشی

مزایای عمده یاتاقانهای غلتشی

مزایای یاتافانهای لغزشی نسبت به غلتشی

بررسی علل خرابی یاتاقانهای لغزشی

معایب یاتاقانها غلتشی

روانكاری یاتاقانهای غلتشی

شماتیک کلی اکسل عقب

خمش فنر بعلت وجود عکس العمل گشتاور

انواع پوسته اکسل

مقدمه

نیروی اصطكاك علی الرغم فوایدی كه در برخی موارد برای انسان داشته است در مواردی هم بعنوان مانع در سر راه انسان بوده و باعث اتلاف مقدار بسیار زیادی از انرژی می شود. بطور مثال از حرارت ناشی از سوخت در خودرو 35 درصد از طریق سیستم اگزوز و 33 درصد از طریق آب و 7 درصد از طریق انتشار در هوا به بیرون از سیستم منتقل می شود و تنها 25 درصد از كل حرارت تولید شده برای انجام كار مفید باقی می ماند كه همه این هدر رفتن انرژی حرارت ناشی از وجود اصطكاك در بخشهای مختلف خودرو می باشد.
در تكیه گاه شفت بروی دیواره ها نیز نیروی اصطكاك بین شفت و دیواره باعث اتلاف انرژی می گردد. بمنظور كاهش اصطكاك در تكیه گاه شفتهای دوار از یاتاقانها استفاده می شود. در یك تعریف كلی به هر تكیه گاهی كه اصطكاك را كاهش دهد یاتاقان می گویند. در واقع نیروی اصطكاك مزاحم كار تكیه گاهی یاتاقان می باشد.
یافتن روشهای مناسب برای غلبه بر اصطكاك از دیر باز در سرلوحه كارهای بشر بوده است. بیشتر افراد از چرخ بعنوان بزرگترین اختراع در طول اعصار یاد می كنند، در صورتیكه این چنین نیست. بلكه نوآوری واقعی در قراردادن محور چرخ در یاتاقان (تكیه گاه مدور) شكل گرفت. مداركی دال بر استفاده از سطوح مدور برای كاهش نیروی لازم بمنظور جابجایی اجسام سنگین در زمانهای قدیم وجود دارد. برای مثال مصریان از الوار (تنه درخت) استفاده می كردند. یاتاقان هایی كه با چرخ ها و محورهای اولیه به كار می رفت، از نوع محوری بود كه در آنها محور با لقی اندكی درون سوراخ یاتاقان قرار می گیرد.
در هر حال اختراع چرخ پدیده مهمی بوده است ولی این یاتاقانها بودند كه باعث چرخش اجسام می شوند. در ابتدا رومی ها، بلبیرینگ ضد اصطكاك اولیه را در دوران حضرت مسیح (ع) بكار می بردند. باقیمانده های یك كشتی رومی در دریاچه «نمی» حكایت از وجود سه نوع اولیه بلبیرینگ یعنی كروی، استوانه ای و مخروطی (شیبدار) داشت، هر چند در این جستجو مورد استفاده آنها نامشخص ماند.
در دوران رنسانس لئوناردوداوینچی یك یاتاقان ضد اصطكاك را طراحی كرد اما قصد وی از ساختن آن همچنان نامعلوم است. با پیشرفت انقلاب صنعتی در قرن هجدهم و بكار گیری نیروی بخار بجای نیروی باد، استفاده از یاتاقان ها بسیار گسترش یافت. هر چند كه بیشتر آنها از نوع یاتاقان های محوری بودند و از نوع یاتاقان های ضد اصطكاك كمتر استفاده می شد.
در قرن هجدهم یكی از مشكلات بزرگی كه مانع سفرهای دور و دراز می شد «طول جغرافیایی» بود. بعلت عدم توانایی در اندازه گیری طول جغرافیایی هنگامیكه دریانوردان از خشكی به حدی دور می شدندكه قادر به دیدن آن نبودند، به احتمال زیاد گم می شدند. جان هریسون این مشكل را بكمك یك ساعت دریانوردی، كه «كرنومتر» نامیده می شد، حل كرد. در یكی از نمونه های اولیه آن یك بلبرینگ محصور بكار رفته بود. در ادامه برای كوچكتر كردن كرنومتر این نوع اولیه بلبیرینگ های ضد اصطكاك را با یاتاقان های محوری خیلی ریز ساخته شده از جواهرات عوض كرد. بطور كلی می توان گفت صنعت ساخت یاتاقان های ضد اصطكاك (یاتاقانهایی شامل عناصری كه دارای حركت دورانی هستند) از دهه هشتاد قرن نوزدهم (1890-1880) شروع شد. وقتی كه فردریش فیشر در آلمان راهی برای ساخت و تولید توپهای كروی، به تعداد زیاد و بصورت اقتصادی و مقرون به صرفه پیدا كرد، در قرن نوزدهم راه آهن، وسایل الكترونیكی، تلگراف، نیروی برق، تلفن و دوچرخه هم پدید آمدند.
در بیشتر موارد، یك پیشرفت در تولید، كلید موفقیتی برای ساخت محصولات بهتر خواهد بود. بلبیرینگها ابتدا در دوچرخه ها بكار می رفت و با روی كار آمدن صنایع خودرو سازی كه در اوایل قرن بیستم به وجود آمد، صنعت ساخت بلبیرینگ نیز به صنعت پیشرفته ای تبدیل شد.

برای مشاهده توضیحات کامل تر اینجا کلیک کنید
عنوان محصول دانلودی:nx
یکی از بهترین فایل ها در این موضوع پیش روی شماست. فهرست ، چکیده و لینک دانلود مربوط به nx را در ادامه مطلب ببینید
nx

دانلود این فایل