(word) فایل ورد کارآفرینی شرکت ایران خودرو دیزل

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 (word) فایل ورد کارآفرینی شرکت ایران خودرو دیزل دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد (word) فایل ورد کارآفرینی شرکت ایران خودرو دیزل  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

مقدمه
شركت ایران خودرو دیزل ، بزرگترین تولید كننده اتوبوس های شهری و بین شهری در ایران با مساحت 70 هكتار و اشتغال 6000 نفر نیروی انسانی ، تولید كننده انواع اتوبوس ، كامیون ، و … است .
محصولات تولیدی ایران خودرو دیزل در كشور آلمان طراحی شده و خط تولید و پروسس تولید محصولات و همچنین كد قطعات و نقشه های فنی از شركت آلمانی بنز برگرفته شده است .
با توجه به اینكه BOM مهندسی به عنوان مهمترین Base مهندسی تولید و نیاز به روزآوری و بهنگام سازی آن ، پروژه مان را به بررسی BOM مهندسی و رفع نیازهای هر قسمت به BOM خاص آن قسمت و تدوین فرم هایی برای تدوین بهتر و كاملتر BOM ساختاری و بهبود صنعت های بایگانی و قسمت اسناد و مدارك در هر قسمت و برای هر فرم در جهت بهنگام سازی و كاملتر شدن ضعف های ارتباطی سیستم بین قسمتها شدیم .

 

1-هدف :
ایجاد یك روش مناسب جهت تهیه BOM پایه برای كلیه محصولات شركت ایران خودرو دیزل به نحوی كه این ساختار پایه برای تهیه كلیه BOM مورد نیاز هر محصول مورد استفاده قرار گیرد و با آنها به ثورت كامل مرتبط بوده و همچنین با كلیه فرایند های تغییرات مهندسی مرتبط باشد و قابلیت بهنگام‌سازی مناسب كلیه اطلاعات مرتبط و همچنین اطلاع رسانی سریع به كاربران را داشته باشد .
2-محدوده اعتبار :
محصولات تولیدی شركت ایران خودرو دیزل .
3-تعاریف مفاهیم :
در این دستورالعمل منظور از قطعه ، به اختصار همان قطعه / مجموعه / مواد اولیه می باشد .
كلیه عملیات موجود در بندهای این دستورالعمل با این فرض بیان شده كه برای كلیه قطعات محصول شماره فنی صادر شده باشد .
1-3-ساختار پایه محصول (BOM ساختاری ) : مجموعه ای از داده های منسجم و به هم پیوسته كه نیازهای اطلاعاتی و عملیاتی كاربران را در رابطه با مواد و قطعات محصولات تولیدی شركت ، محل مصرف مواد در محصول ، ضریب مصرف هر یك از مواد و قطعات بصورت ساختار سلسله مراتبی برآورده می سازد .
2-3-نوع خودرو : كلی ترین تفكیك بین محصولات نهایی شركت . مثال : ون ، مینی بوس ، اتوبوس ، كشنده ، كامیون و كامیونت .
3-3-گروه خودرو : نام تجاری محصولات نهایی شركت در سطح پائین تر از نوع . مثلاً گروه آكتروس از نوع كشنده و گروه غزال از نوع ون و گروه LP از نوع كامیونت و یا گروه بین شهری از نوع اتوبوس .
4-3-تیپ خودرو : عبارت است از یك طرح خاص از یك گروه خودرو مثلاً تیپ C-457 از گروه اتوبوس بین شهری .
5-3-مدل خودرو : مدل خودرو دقیقاً به یك محصول خاص با مشخصه‌های منحصر به فرد اشاره می كند . مثلاً مدل 608 از گروه LP از نوع كامیونت و MB140  از نوع وزن در گروه بنز و اتوبوس مدل C-457  با بدنه فایبرگلاس از تیپ C-457  در گروه اتوبوس بین شهری از نوع اتوبوس . هنگامی كه یكی از قطعات اساسی در خودرو عوض شود ، مدل خودرو عوض می شود .
6-3-طبقه بندی گروه ها و قطعات : در این طبقه بندی كلیه گروه‌ها و مجموعه‌ها و قطعات محصول در شش طبقه به صورت زیر تعریف می شوند . لازم به ذكر است این طبقه بندی از نظر اهمیت قطعه در محصول می باشد و ربطی به طبقه بندی در ساختار ندارد .
1-6-3-گروه های اصلی قطعات : هر گروه اصلی به عنوان عمده ترین و اولین سطح در تقسیم بندی یك مدل خودرو شامل چند قطعه اساسی می باشد كه به صورت گروه عنوان می شود . مثلاً گروه قوای محركه ، گروه بدنه و شاسی و گروه تزئینات .
2-6-3-قطعه اساسی : قطعه بكار رفته در محصول نهائی كه در ساختار خودرو دارای نقش اساسی و تعیین كننده بوده و با توجه به عملكرد و همچنین میزان ارتباط عملكرد و كاربرد به عنوان دومین سطح تقسیم بندی در مورد یك نوع خودرو می باشد. در سیستم طبقه بندی بنز قطعات اساسی شامل 1-موتور 2-گیربكس 3-فرمان 4-اكسل جلو  5-اكسل عقب می باشد . تغییر هر یك از این قطعات در یك خودرو باعث تغییر مدل خودرو می شود .
3-6-3-طبقات اصلی : بالاترین سطح طبقه بندی ساختاری در قطعات خودرو می باشد . مثلاً گروه اصلی (99 گانه)بنز .
4-6-3-طبقات فرعی : كلیه طبقات قابل تعریف كه در هر طبقه اصلی تعریف می شوند . مثلاً (گروههای 9 گانه بنز) .
5-6-3-بخش : ناحه های مجزا كه در درون طبقات فرعی تعریف می شوند . مثلاً TU ها در اشتوك لیست بنز .
6-6-3-قطعات : به قطعات / مجموعه هایی اطلاق می شود كه تشكیل دهنده بخشها می باشد و منظور همان قطعات / مجموعه هایی هستند كه در ابتدا وارد خط مونتاژ می شوند و خروج آنها در مستندات انبارها و تغذیه خطوط ثبت می شود .
7-3-وضعیت قطعات : وضعیت قطعه عبارت است از نحوه قرار گرفتن قطعه در ساختار محصول و شامل موارد زیر می شود :‌
1-7-3-قطعه اصلی : قطعه ای است كه طراحی اولیه ساختار محصول با آن انجام شده و در ساختار پایه محصول به عنوان اولین اولویت وارد می شود .
2-7-3-قطعه آلترناتیو(ALTERNATIVE) :‌از این به بعد اختصار ALT عنوان می شود و قطعه ای است كه در صورت فقدان قطعه اصلی می تواند با مجوز مهندسی به جای قطعه اصلی در محصول استفاده شود . یك قطعه اصلی ممكن است یك یا چند آلترناتیو داشته باشد كه باید اولویت مصرف هر كدام مشخص شود . همچنین مجوز مهندسی برای هر اولویت باید با ذكر محدوده زمانی (مدت اعتبار مجوز) استفاده یا تعداد مجاز استفاده همراه باشد . مثلاً لامپ یك كنتاكت 24 ولت 15 وات به جای لامپ چراغ نمره عقب 24 ولت 15 وات .
3-7-3-قطعه جانشین (SUBSTITUTE ) : از این به بعد به اختصار SUB عنوان می شود و قطعه ای است كه با توجه به مواردی از قبیل برنامه تولید یا انتخاب مصرف كننده و یا موجودی قطعه اصلی در انبار ، با مجوز مهندسی در هر یك از موارد ذكر شده ، بجای قطعه اصلی استفاده می شود . مثلاً محور عقب (O???) ساخت RABA به جای محور عقب (O???) ساخت BENZ در این مورد مجوز مهندسی شامل مدت اعتبار و یا تعداد مجاز نمی باشد .
با یم عدد سه رقمی بین 000 تا 999 تعریف می شود كه معمولاً به هنگام تهیه ساختار اولیه محصول فاصله های 50 تایی بین ردیفها قرار داده می شود تا به هنگام حذف واضافه های بعدی در قطعات محصول نیاز به ایجاد تغییر در ردیفهای موجود نباشد .
8-3-قطعات : به قطعات / مجموعه هایی اطلاق می شود كه تشكیل دهنده بخشها می باشد كلیه قطعات باید دارای شماره فنی باشند و هر كدام دارای یك POS منحصر بفرد در بخش (TU)مربوطه باشند .
تبصره : برای هر مدل خودرو یك جدول به عنوان برگ معرفی طبقات اصلی ، فرعی و بخشها تهیه و تكمیل می شود كه كلیه طبقات اصلی و فرعی و بخشها را به نحوی كه فرایند تهیه ساختار محصول را پوشش دهد و با سیستم طبقه‌بندی بنز هم مطابقت داشته باشد ، تعریف می كند .
9-3-وضعیت قطعات : وضعیت قطعه عبارت است از نحوه قرار گرفتن قطعه در ساختار محصول و شامل موارد زیر می شود :
1-9-3-قطعه اصلی : قطعه ای است كه طراحی اولیه ساختار محصول با آن انجام شده و در ساختار پایه محصول به عنوان اولین اولویت وارد می شود .
2-9-3-قطعه آلترناتیو(ALTERNATIVE) : از این به بعد به اختصار ALT عنوان می شود و قطعه ای است كه در صورت فقدان قطعه اصلی می تواند با مجوز مهندسی به جای قطعه اصلی در محصول استفاده شود . یك قطعه اصلی ممكن است یك یا چند آلترناتیو داشته باشد كه باید اولویت مصرف هر كدام مشخص شود . همچنین مجوز مهندسی برای هر اولویت باید با ذكر محدوده زمانی استفاده (مدت اعتبار مجوز) یا تعداد مجاز استفاده همراه باشد. مثلاً لامپ یك كنتاكت 24 ولت 15 وات به جای لامپ چراغ نمره عقب 24 ولت 15 وات از اول خرداد 81 تا 31 تیر 81 .
3-9-3-قطعه جانشین (SUBSITUTE) : از این به بعد به اختصار SUB عنوان می شود و قطعه ای است كه با توجه به مواردی از قبیل برنامه تولید یا انتخاب مصرف كننده و یا موجودی قطعه اصلی در انبار ، با مجوز مهندسی بجای قطعه اصلی استفاده می شود . مثلاً جانشین شدن قطعه‌ آلومینیمی هواكش سقف با فایبرگلاس برای MO457  – O457 – O355 .
4-9-3-قطعه انتخابی (OPTION) : كه از این به بعد مختصراً OPT گفته می‌شود قطعه ای است كه بنا به درخواست مشتری و یا بر اساس اطلاعات مراكز خدمات پس از فروش و یا به صورت اختیاری بر روی محصول نصب و به آن اضافه می شود .
5-9-3-قطعه جایگزین : قطعه ای است كه بر اساس برگ تغییرات مهندسی به جای یك قطعه دیگر (به عنوان قطعه اصلی) در ساختار محصول وارد می‌شود و قطعه قبلی از ساختار محصول حذف و كلیه اطلاعات مرتبط با آن منسوخ می شود .
6-9-3-قطعه مشترك (COMMUNAL) : كه از این به بعد به اختصار COM عنوان می شود همان قطعه اصلی است كه در بیش از یك محصول با شماره شناسایی متفاوت و مرتبط با همان محصول به كار می رود و یا ممكن است با دو نوع سیستم ، كدگذاری شده باشد .
10-3-گروه های موازی : تعدادی از قطعات كه به لحاظ الزامات مهندسی به هم وابسته و مرتبط هستند این ارتباط منجر به این می شود كه در موارد بروز یكی از وضعیت های آپشن ، آلترناتیو و یا جانشین برای یك قطعه خاص ، تعدادی از قطعات اصلی حذف و تعدادی به جای آنها اضافه می شوند كه به این تعداد قطعات یك گروه موازی گفته می شود .
11-3-شماره سطح : این شماره برای نشان دادن سطح یك قطعه در یك TU خاص نشان داده می شود به عبارتی هر قطعه دارای پوزیسیون در TU باید دارای شماره سطح باشد و به صورت زیر می باشد .
A : یك عدد صحیح یك رقمی می باشد و عبارت است از شماره سطح قرارگیری قطعه در بخش (TU) به طوری كه بالاترین سطح در هر TU سطح شماره 1 می باشد و برای سطوح بعدی این عدد افزایش می یابد .
B : عبارت است از یكی از حروف X  و Y و N كه كاربرد هر كدام برای هر قطعه دارای مفاهیم زیر است :
N : در صورتی كه قطعه دارای زیر مجموعه نباشد .
Y : در صورتی كه قطعه مورد نظر دارای زیر مجموعه باشد .
X : هر گاه X در كنار شماره سطح مورد نظر نوشته شود یعنی اولین مجموعه با شماره مشابه كه در بالای X قرار گرفته در این سطر بسته می‌شود مثلاً اگر در یك سطح شماره سطح 2X قرار دارد ، الین مجموعه 2Y كه در بالای این سطح قرار دارد در این سطر بسته می شود .
تبصره : هر ردیف شاكل X باشد بقیه اطلاعات مقابل آن خالی گذاشته می‌شود .
12-3-فرم ها :
1-12-3-برگ اطلاعات ساختار پایه محصول (به شماره 007-01E-08) : این فرم برای كلیه قطعه اصلی تكمیل می شود و هر شماره فرم متعلق به یك بخش (قطعات با TI مشترك) می باشد و ممكن است شامل چندین صفحه باشد . لازم به ذكر است این برگه ها درون یك فایل برای هر KGU خاص به ترتیب افزایشی (برای هر مدل) قرار داده می شوند تا به هنگام استفاده بتوان به آنها دسترسی سریع داشت .
2-12-3-برگ اطلاعات طعات آلترناتیو(به شماره 008-01E-08) : این فرم برای معرفی قطعات آلترناتیو (ALT) بكار می رود . از آنجا كه در برگ اطلاعات ساختار پایه محصولات فقط قطعات اصلی وارد می شوند ، قطعات آلترناتیو در این برگ وارد می شوند و گروه های موازی حاصله از آنها در برگ اطلاعات گروههای موازی (به شماره 009-01E-08) وارد می شوند این برگ برای هر تیپ به صورت مجزا تهیه می شود .
3-12-3-برگ اطلاعات قطعات جانشین (SUB) (به شماره 011 – 01E-08) : این فرم برای معرفی قطعات جانشین (SUB) و كد گروه موازی حاصله از قطعه جانشین بكار می رود . این فرم برای هر تیپ خودرو به صورت مجزا تهیه می شود .
4-12-3-برگ اطلاعات قطعات انتخابی (OPTION) (به شماره 010-01E-08): این فرم برای هر تیپ به صورت مجزا تهیه می شود . نكته قابل توجه در تهیه این فرم این است كه شرح OPTION می بایست به صورت كاملاً واضح و مفهوم نوشته شود تا مورد استفاده سایر قسمتها ، خصوصاً برنامه ریزی ، خدمات پس از فروش و … قرار گیرد .
5-12-3-برگ اطلاعات گروههای موازی (به شماره 009-01 E08) : این فرم برای معرفی گروههای موازی قطعات و مجموعه ها (بوجود آمده از حالات آلترناتیو ، جانشین و آپشن ) بكار می رود .
6-12-3-برگ معرفی طبقات اصلی ، فرعی و بخشها (به شماره 012-01 E-08) : این برگ برای هر تیپ محصول به صورت مجزا به نحوی تهیه می شود تا با توجه به نظر كارشناس مهندسی محصول و سیسنتم كدگذاری بنز كلیه سطوح ساختار محصول را پوشش دهد .

4-مراحل انجام كار و مسئولیت ها :
1-4-مهندسی محصول :
6-4-مدیریت مهندسی خدمات پس از فروش :
1-6-4-دریافت برگ اطلاعات قطعات انتخابی (OPTION) از اسناد و مدارك .
2-6-4-تهیه لیست OPTION ها برای هر مدل محصول و جمع آوری نظرات مشتریان در رابطه با OPTION ها .
3-6-4-ارائه نظرات مشتریان به مهندسی محصول در قالب دستورالعمل تغییرات مهندسی .

5-تغییرات :
مسئولیت هر گونه تغییر در این دستورالعمل بنا به پیشنهاد واحدهای مرتبط با موضوع ، بر عهده مدیریت سیستم ها و روشها – اداره تشكیلات و روشها و تصویت آن با قائم مقام مدیر عامل حوزه پشتیبانی می باشد .
6-واحدهای ذیربط
ردیف    نام واحد
1    مهندسی محصول
2    مهندسی تولید
3    برنامه ریزی
4    بازاریابی و فروش
5    مهندسی خدمات پس از فروش

7-مستندات :
ـــــــــ

8-پیوست ها :
1-8-برگ اطلاعات ساختار پایه محصول
2-8-تشریح فرم برگ اطلاعات ساختار پایه محصول
3-8-برگ اطلاعات گروههای موازی
4-8-تشریح فرم برگ اطلاعات گروههای موازی
5-8-برگ اطلاعات قطعات انتخابی (OPTION)
6-8-تشریح فرم برگ اطلاعات قطعات ان…

دریافت این فایل

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید